Radio Białystok | Magazyny | Podróże po kulturze | Ikony-relikty na nowej wystawie Muzeum Ikon w Supraślu [zdjęcia]
XVI-, XVII- i XVIII-wieczne ikony z nieistniejących już podlaskich świątyń można od piątku oglądać na nowej wystawie stałej w Muzeum Ikon w Supraślu k. Białegostoku. W "Sali Podlasie" prezentowane są m.in. unikatowe XVII-wieczne ikony z prawosławnego monasteru w Supraślu.
Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.
XVI-, XVII- i XVIII-wieczne ikony z nieistniejących już podlaskich świątyń można od piątku oglądać na nowej wystawie stałej w Muzeum Ikon w Supraślu k. Białegostoku. W "Sali Podlasie" prezentowane są m.in. unikatowe XVII-wieczne ikony z prawosławnego monasteru w Supraślu.
Muzeum Ikon działa w zabudowaniach męskiego klasztoru prawosławnego pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Supraślu, jest oddziałem Muzeum Podlaskiego w Białymstoku. W swoich zbiorach posiada jedną z najbogatszych w Polsce kolekcję ikon z XVIII, XIX i XX wieku, a także unikatowe XVI-wieczne freski pochodzące ze zburzonej w 1944 roku cerkwi znajdującej się na terenie klasztoru (obecnie zrekonstruowanej).
Z okazji przypadającego w tym roku 70-lecia Muzeum Podlaskiego, w piątek w Muzeum Ikon została otwarta nowa tematycznie część ekspozycji "Sala Podlasie".
Jak powiedziała kierownik Muzeum Ikon Ewa Zalewska, powstanie tej ekspozycji było bardzo naturalne i - jak podkreśliła - "ma uzmysłowić wartość tego, co Podlaskie ma".
Dzięki temu osoba odwiedzająca muzeum, będzie mogła zapoznać się ze złożonością historyczną tego regionu poprzez sztukę cerkiewną, ale też ikony, które pokazują spektrum złożoności. Trzeba też pamiętać o tym, że Podlaskie zawsze było miejscem, gdzie współistniały religie, kultury
- powiedziała Zalewska. Dodała, że prezentowane na wystawie ikony to ikony-relikty, jedyne zachowane ikony z nieistniejących już podlaskich świątyń w Supraślu i Czyżach.
Powstanie wystawy było możliwe dzięki pozyskaniu do zbiorów muzeum dwóch unikatowych XVII-wiecznych ikon z monasteru w Supraślu, które są głównym punktem wystawy. Zostały one zakupione z dotacji ze środków resortu kultury i podlaskiego urzędu marszałkowskiego.
XVII-wieczne ikony przedstawiają wizerunki Świętego Archanioła Michała i Proroka Arona. Jak mówiła wcześniej Zalewska, ikony-relikty pochodzące z monasteru Supraślu, powracają "do siebie". Ikony odkryte zostały kilka lat temu w cerkwi św. Mikołaja w Topilcu (powiat białostocki), w kaplicy cmentarnej. Zalewska dodała, że z dotychczasowych badań udało się ustalić, iż ikony powstały w tym samym czasie, a do parafii w Topilcu trafiły najprawdopodobniej dlatego, iż na początku XX wieku przymierzano się, by wymienić te XVII-wieczne ikony w ikonostasie.
Drugim zespołem ikon na wystawie są ikony pochodzące z nieistniejącej drewnianej cerkwi w Czyżach pw. Zaśnięcia NMP. Jak mówiła Zalewska, zespół ikon z Czyż jest unikatowym dziedzictwem artystycznym związanym z dziejami Cerkwi na Podlasiu. "Parafia w Czyżach funkcjonująca jako jedna z najstarszych na tych terenach przeszła drogę historyczną poprzez prawosławie, przyjęcie unii i restytucję prawosławia" - dodała. Na wystawie będzie można zobaczyć zachowane ikony-relikty z XVI, XVII i XVIII wieku.
"Sala Podlasie" została otwarta w ramach "7 muzealnych weekendów na 70-lecie Muzeum Podlaskiego w Białymstoku", podczas których przez cały rok były prezentowane różne oddziały Muzeum Podlaskiego. W ten weekend, 6-8 grudnia, atrakcje przygotowało Muzeum Ikon.
W niedzielę (8.12) o 11:00 odbędzie się wykład o historii przemian religijno-społecznych pogranicza w kontekście zachowanych reliktów z podlaskich świątyń. Prelekcję wygłosi Piotr Chomik, prof. Uniwersytetu w Białymstoku.
Dwie artystki pochodzące z Białegostoku wydały debiutancką płytę ze wschodniosłowiańskimi kolędami i instrumentami. Duet Wspak, czyli Adrianna Kafel-Woźniak (śpiew, suka biłgorajska, fidel płocka, wspak - to instrument przypominający wyglądem i brzmieniem wiolonczelę) oraz Aleksandra Pura-Cidyło (śpiew, skrzypce) nagrały album "Radist z neba".
Zobaczymy tam nagradzane na całym świecie rowery. W białostockiej galerii Alfa czynna jest wystawa stała jednośladów "Mad bicycles", które stworzył białostocki projektant Adam Zdanowicz w ciągu 10 lat swojej działalności.
Ten performans to wypowiedź artystyczna lalkarza, który przygląda się sobie i obecnej sytuacji młodych ludzi sztuki. W internecie oglądać możemy "Formę Manifesto" zrealizowaną przez absolwenta białostockiej Akademii Teatralnej Oskara Lasotę.
Już można planować środowe południe - w Ratuszu w Białymstoku o 12:00 spotkanie z autorami książki "Suraż, stan. 2 - średniowieczna nekropola na pograniczu polsko-rusko-jaćwieskim".
To wyjątkowy album, który nie tylko pokazuje piękno przyrody, ale też je opisuje w poetycki sposób. "Narew Rzeka Obrazów" filmowca, fotografa Zdzisława Folgi i poety Rafała Krasuckiego to unikatowe wydawnictwo, które powstało na 30-lecie Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi.
Dziwny jest to serial: z jednej strony to produkcja szpiegowska, w której pojawiają się tajniacy z CIA i MI5, a z drugiej - to historia kilku przyjaciół, których połączyła wspólna robota, tj. rozwikłanie sekretu śmierci chińskiego ambasadora, który zmarł w jednym z ekskluzywnych londyńskich hoteli po przedawkowaniu narkotyków, a jego córka została porwana przez agenta...
Prowincja według słowników to - zamieszkany obszar z dala od stolicy. Termin używany potocznie, z lekceważeniem, dla obszarów opóźnionych w rozwoju cywilizacyjnym i kulturalnym ze względu na odległość od centrum politycznego, gospodarczego czy kulturalnego. Tymczasem prowincja rządzi.
Pomysł na ożywienie zdjęć dzięki sztucznej inteligencji ma białostocki reżyser teatralny i kompozytor Michał Dąbrowski. To historie uwiecznione na fotografii, takie jak: zdjęcie mostu, po którym przejeżdża konny dyliżans czy ludzie spacerujący obok hotelu Ritz.
"Kościół prawosławny czci większą liczbę świętych mężczyzn niż świętych kobiet. Nie znaczy to jednak, że święte kobiety są mniej czczone niż święci mężczyźni".
Prowadzący:
Andrzej Bajguz